W czasie rozmowy rekrutacyjnej kandydaci ma szansę, aby przekonać pracodawcę do swojej osoby. Często jednak popełniają błędy, które rzutują na cały proces rekrutacji, przekreślając szansę otrzymania stanowiska. Jak uniknąć najpowszechniejszych błędów, a tym samym wypaść dobrze w oczach pracodawcy?
1. Nieprzygotowanie do rozmowy i odpowiedzi nie na temat
Do rozmowy rekrutacyjnej trzeba się odpowiednio przygotować, chociażby poprzez poznanie specyfiki pracy i działalności danej firmy. Na stronie: https://www.aplikuj.pl/praca/wlodawa większość ofert pracy publikowana jest przez pracodawców, bez pośrednictwa agencji pracy. Dzięki temu od początku wiemy, do jakiej firmy składamy aplikację. Warto również przećwiczyć przebieg rozmowy w domu, w sprzyjających warunkach. Próbna konwersacja pozwoli poczuć się pewniej, a dodatkowo dzięki niej zbierzemy luźne myśli w pełne zdania. Jeśli na jakieś pytanie pracodawcy bądź rekrutera nie znamy odpowiedzi, warto go o tym poinformować zamiast mówić nie na temat. Szczerość jest bardziej ceniona niż nieudana próba wyjścia z podbramkowej sytuacji. W artykule Włodawa – jak skutecznie szukać pracy?opisano, jak formułować zdania, aby wypaść dobrze, a jakich sformułowań lepiej unikać.
2. Nieodpowiedni strój
Kandydaci do pracy powinni ubrać się na rozmowę kwalifikacyjną schludnie i elegancko. Bez względu na profil działalności firmy, w przypadku mężczyzn warto rozważyć garnitur, a w przypadku kobiet – czarne spodnie, spódnicę lub sukienkę oraz klasyczną marynarkę. W ostatnim czasie dużą popularnością cieszy się styl casual business, który łączy w sobie elementy formalne z codziennymi, jednak mogą go wybierać wyłącznie osoby, które znają się na modzie i potrafią tworzyć estetyczne stylizacje. W przeciwnym razie możemy uzyskać efekt odwrotny do zamierzonego.
3. Przejęcie inicjatywy/udzielanie niepełnych odpowiedzi
Częstym błędem, jaki popełniamy podczas rozmowy rekrutacyjnej, jest przejmowanie inicjatywy. Pamiętajmy, że konwersację prowadzi rekruter albo pracodawca, który niejako wchodzi w rolę moderatora. Kandydaci, którzy starają się sprowadzić rozmowę na swój tor, mogą zostać źle odebrani. Odwrotną sytuacją jest natomiast udzielanie niepełnych odpowiedzi albo odpowiadanie półsłówkami. Często winowajcą jest stres, a nie niechęć ze strony kandydata, jednak – ponownie – nie wypada on dobrze w oczach pracodawcy.
4. Niepunktualność
Niepunktualność to jedna z cech, której wyjątkowo nie lubią rekruterzy. Pamiętajmy, że ich grafik często jest napięty, dlatego nie mogą pozwolić sobie na duże opóźnienia. Jeśli z jakichś powodów nie możemy przybyć punktualnie, poinformujmy o tym telefonicznie. Niepunktualność ma również swoją drugą stronę, a mianowicie stawianie się w umówionym miejscu zbyt wcześnie. Rekruter nie zawsze może wtedy rozpocząć rozmowę, natomiast ktoś musi zająć się obcą osobą pojawiającą się na terenie firmy.
5. Nieokazanie zainteresowania
Brak pytań ze strony kandydata, luźna postawa czy nieodpowiedni stosunek do rozmówcy to w oczach rekrutera nieokazanie zainteresowania pracą albo utrata zainteresowania już w trakcie rozmowy. Niektórym wydaje się, że „lekkie” podejście będzie dobre, zwłaszcza w firmach, w których nie obowiązują konkretne standardy czy dress code. Niemniej jednak postawa pozwala ocenić stosunek do pracy w ujęciu ogólnym, wiele mówiąc o osobie kandydata.