19 – latek z gminy Włodawa, który wystawił na sprzedaż części samochodowe szybko dostał wiadomość od zainteresowanego kupnem i informację o wyborze przesyłki. Dostał link do firmy kurierskiej i prośbę o potwierdzenie tego zakupu i danych do wysyłki. W tym celu trzeba się było zalogować się do konta bankowego i podać kod blik. Po dwóch takich czynnościach z rachunku pokrzywdzonego znikło prawie 7 tysięcy złotych, a pieniądze wypłacił oszust.

Włodawscy policjanci zostali powiadomieni o oszustwie, którego ofiarą został mieszkający w gminie Włodawa 19 latek. Mężczyzna wystawił na sprzedaż niepotrzebne mu części samochodowe na jednym z portali sprzedażowych. Szybko znalazł się „ zainteresowany” kupnem, a 19 latek dostał wiadomość od rzekomego kupującego o chęci zakupu oraz informację o wyborze formy przesyłki. „Kupujący” przesłał też link do firmy kurierskiej i w celu aktywacji oraz weryfikacji tożsamości 19 – latek musiał się zalogować się do konta bankowego. Po chwili otrzymał też telefon z „firmy kurierskiej” z prośbą o zalogowanie do banku i potwierdzenie transakcji kodem BLIK, a w celu zwroty kwoty, która miała być potwierdzeniem transakcji z kupującym telefonująca kobieta poprosiła o wygenerowanie kolejnego kodu BLIK. Gdy pokrzywdzony wykonał te czynności z jego konta znikło niemal 7 tysięcy złotych. Pieniądze wypłacił oszust, zaś 19-latek został z częściami, które chciał sprzedać, ale już bez pieniędzy na koncie.
Policjanci apelują o ostrożność i oraz by nie ulegać presji czasu – zanim przekażemy kod BLIK, upewnijmy się, że za tym nie kryje się próba oszustwa!
- nie klikajmy w przesłane linki, bądźmy ostrożni klikając nawet w linki przesyłane przez znajomych,
- stosujmy dwuskładnikowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych,
- potwierdzajmy tożsamość „znajomych” czy kontrahentów, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory – najlepiej zadzwonić do takiej osoby – zyskamy wówczas pewność, że to nie oszustowi przekazujemy pieniądze,
- sprawdzajmy dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej – w tym kwoty, które zatwierdzamy (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie),
- chrońmy swój telefon, a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.
I najważniejsze – nie dajmy się oszukać !
podinspektor Bożena Szymańska