W programie Kolej Plus Ministerstwa Infrastruktury są dwa projekty dotyczące województwa lubelskiego
Finansowy udział zainteresowanych samorządów w przedsięwzięciach to 15 proc. Stawką jest uzupełnienie krajowej sieci kolejowej o połączenia miejscowości powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie mają obecnie kolejowych połączeń z miastami wojewódzkimi.
Wśród 20 zapowiadanych projektów jeden dotyczy budowy nowego połączenia kolejowego Lublin-Zamość, a drugi rewitalizacji linii kolejowej 81 Chełm-Włodawa.
– Przez wiele lat zabiegaliśmy o uruchomienie na linii Chełm-Włodawa chociaż autobusu szynowego. W końcu nam się to udało – mówi Jan Łukasik, wójt gminy Wola Uhruska. – Rzecz jednak w tym, że ten szynobus kursuje tylko w weekendy podczas trzech letnich miesięcy. Tym bardziej cieszę się, że Włodawa, a po drodze i my, otrzymamy w końcu regularne i całoroczne połączenie z Chełmem, a przez Chełm z Lublinem i dalszymi ośrodkami w kraju. Dla nas to szansa na rozwój. To połączenie może być także pierwszym krokiem w stronę budowy kolejowego przejścia granicznego z Białorusią Orchówek-Tomaszówka.
Dalszą część wiadomości znajdą Państwo na stronie Dziennika Wschodniego.
Super szansa na rozwój – tyle tylko, że Orchówek nie ma 10 000 mieszkańców, gminy wpłacą 15% ale nie wiadomo ile to jest te 15%,
a tak z dotychczasowych doświadczeń – kto oprócz grzybiarzy z Chełma jeździ na tej trasie – czy ktoś pokusił się o wyliczenia ile osób korzystało z sezonowej linii szynobusowej, ile kosztowała dopłata do korzystającego i ile dopłacamy do wywiezienia kilograma grzybów z naszego powiatu
No i się zaczęło. Kilku prymitywnych oponentów torpeduje projekt zanim został on wdrożony. Przecież to jest działanie na szkodę powiatu i miasta Włodawy. Żadna podstrefa ekonomiczna nie powstanie jak nie będzie dobrego połączenia kolejowego, drogowego itd.. Ale co się dziwić jak sam starosta poddaje pod wątpliwość ten projekt, na łamach gazety o zasięgu wojewódzkim, a burmistrz nawet nie zabiera głosu. Włodawa ma już od kilku kadencji taką władzę, chyba na jaką zasługuje. Jedynie Wójt Woli Uhruskiej stara się jak może i nie tylko w tej kwestii, bo chociażby odnośnie przejścia granicznego w Zbereżu. Ludzie opamiętajcie się!
Linia nr 81 Chełm Włodawa jest szlakiem technicznie zamkniętym. Trzeba ją wybudować praktycznie od nowa. W transporcie ludzi będzie miała znaczenie dla Woli Uhruskiej ale dla Włodawy chyba marginalne.Wkład 15% to będą wielkie kwoty,które nie rozwiążą problemów komunikacyjnych mieszkańców powiatu włodawskiego.A do Brześcia Chełma Lublina czy Warszawy łatwiej autobusem czy samochodem niż pociągiem. Ale wizjonerzy są potrzebni…